Sarah Vaughan
muzicafe :: KLASİK MÜZİK :: HAFİF MÜZİK :: ŞARKI SÖZLERİ :: MUZİCAFE SÖYLEŞİLER :: CAZ MÜZİĞİ :: EFSANE CAZ PİYANİSTLERİ :: EFSANE BAYAN VOKALİSTLER
1 sayfadaki 1 sayfası
Sarah Vaughan
Şımarık kız -anlaşılan o ki- yine meydan okuyor. Hakkı da yok değil: o ne fleksibilite, o ne kontrollü vibrato, o ne ekspresif dinamizm, velhasılıkelam o ne güzel insan. Yine de -tabii ki- ciddiyetli analizler yapmak gerek.
Kontralto sesiyle koca koca brass band'lerle aşık atan Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald ve Billie Holiday'le başabaş gidiyor caz literatüründe. Hacimli, berrak ve yumuşak ses. Kim tutar seni? Pop da doldurmuş, caz da. Ne de olsa Allah vergisi.
Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz. Sarah scat'i her zaman yapmaz; ama yaptı mı da tam yapar. 'Lullaby of Birdland' her eve lazım. Bir 'Shulie a Bop' , bir 'How High the Moon', bir 'Summertime', bi 'Sometimes I'm Happy', bi ''The Nearness of You', b 'September Song',b. Say say bitmez. Ama esas adam, ağır top 'Lover Man' en son gözükmeli. Satırların yazarıysa naçizane bir 'Linger Awhile' önermektedir.
Allah Apollo Theatre'dan razı olsun. Şöhret yetiştirme konusunda ihtisas görmüş mevki. Sarah'yı topluma mal eden yüce mekan. Yarışmayı kazanıyor - müthiş enerjisinden ötürü ona verilen namla-'Sassy'; ardından Earl Hines ile çalışmaya başlıyor. Kadim dostu Billy Eckstine kendi orkestrasını kurunca da ona katılıyor. Dönem bebop dönemi, etkilenmemek elde değil. Charlie Parker ve Dizzy Gillespie ile 1945 tarihli 'Lover Man' kaydı çok faydalı bir eser. Bu süre zarfında Sarah Vaughan öztürkçecileri çatlatacak deyimle 'bop cümleciliği' alanında 'diva'lık mertebesine erişiyor gerçekten de. 1946'dan sonra diva, kariyerine yalnız başına devam ediyor; pop ve caz arasında gidip gelerek. Eleştirilebilir; kimi kayıtlar son derece ticaridir. Ama hatun neye elini atsa başarmakta kararlı olunca deneyecek pek söz de kalmıyor ki.
Ağdalı, 90-60-90 ebatında ses. Uçan halı olarak da düşünülebilir. Öylesine akıcı. Şarkılar da aynı kalmıyor; her keresinde Sarah'nın yeni buluşlarının 'kurbanı' oluyorlar. Rahat durmuyor, ele avuca sığmıyor. Hele yavaşlarken. Balatlar, onun için bir laboratuar sanki. Sınırları bulanmış bir hareket serbestisi içinde dolanıp duruyor balatlarda. Süslemeden de edemiyor, diline geleni.
Hayat sürüyor; Sassy'ninki de. Columbia'daki kimi 'şaibeli' (biz ona ticari diyelim kısaca) şarkıları atlayıp sadede gelelim. Jimmy Jones'un Miles Davis'i de kapsayan sekizlisi ile yaptığı kayıtlar(1950), Mercury'nin caz etiketi EmArcy'den çıkan ve Clifford Brown, Count Basie, Cannonball Adderley ve Roy Haynes gibi zatları içeren albümler şüphesiz büyük sükse yaptı caz tarihinde. Halıcı babayla çamaşırcı annenin kızı, iyi ki önceki planlarına uyup da kuaför olmamış. Sarah'da zanaatkar kanı vardı anlaşılan; ama bazı şeyleri fazla zorlamamak lazım. 'Sanatçılık' hiç de fena değil hani (Sanatçı olma-sanatçı doğma polemiğine girilmeyecek burada).
Sarah cephesinde 60'ların sonlarında pek bir hareket görülmese de 70'lerden itibaren bir nevi reenkarnasyon yaşanıyor. Alınacak son parkurdur bu artık. Bu dönemden Oscar Peterson ve Count Basie ile yaptığı Duke Ellington Songbook'un, kariyerindeki önemi su götürmez. Eklemeli: birtakım Afro-Latin ve Brezilya müzikleri de ilgi alanına giriyor şarkıcının aynı yıllarda.
1989 yılında bir Grammy geliyor, 90'da da ölüm. Bu denli basit değil ama. Hiçbir hayat bu denli basit değil. Onlarca albüm, sayısız kayıt. Sallanan koltuk, uçan halı. Balatlarla arayı açmayan, acelesiz, gevşek; tiz ve baslarla oynayarak kulvarında açık ara önde giden keskin kulak. Ella Fitzgerald'ın iddiasına göre, bugün dünyadaki en büyük şakıma yeteneğidir 'Sassy'. Hemen çarpmayan, dinleyicinin sanki biraz da içine sızmasını bekleyen bir vokal. Ne bileyim, bir 'Broken-Hearted Melody', bir 'Just Friends', bi 'Tenderly', bi 'All the Things You Are', b 'These Foolish Things', b. Hasılı say say bitmez.
Seçilmiş Diskografi
Özgün Albümler:
Sarah Vaughan with Clifford Brown (1954) PSM
How Long Has This Been Going On? (1978) PABLO
The Duke Ellington Songbook Vol 1-2 (1979) PABLO
Lover Man (1945) MUSICRAFT
At Mister Kelly's (1957) EMARCY
Toplamalar:
Complete Sarah Vaughan on Mercury Vol 1-4 (1954-1963) MERCURY
Columbia Years (1949-1953) COLUMBIA
Complete: Live in Japan (1973) MOBILE FIDELIT
Lover Man [President] (1997) PRESIDENT
The Ultimate Sarah Vaughan (1997) VERVE
Kontralto sesiyle koca koca brass band'lerle aşık atan Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald ve Billie Holiday'le başabaş gidiyor caz literatüründe. Hacimli, berrak ve yumuşak ses. Kim tutar seni? Pop da doldurmuş, caz da. Ne de olsa Allah vergisi.
Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz. Sarah scat'i her zaman yapmaz; ama yaptı mı da tam yapar. 'Lullaby of Birdland' her eve lazım. Bir 'Shulie a Bop' , bir 'How High the Moon', bir 'Summertime', bi 'Sometimes I'm Happy', bi ''The Nearness of You', b 'September Song',b. Say say bitmez. Ama esas adam, ağır top 'Lover Man' en son gözükmeli. Satırların yazarıysa naçizane bir 'Linger Awhile' önermektedir.
Allah Apollo Theatre'dan razı olsun. Şöhret yetiştirme konusunda ihtisas görmüş mevki. Sarah'yı topluma mal eden yüce mekan. Yarışmayı kazanıyor - müthiş enerjisinden ötürü ona verilen namla-'Sassy'; ardından Earl Hines ile çalışmaya başlıyor. Kadim dostu Billy Eckstine kendi orkestrasını kurunca da ona katılıyor. Dönem bebop dönemi, etkilenmemek elde değil. Charlie Parker ve Dizzy Gillespie ile 1945 tarihli 'Lover Man' kaydı çok faydalı bir eser. Bu süre zarfında Sarah Vaughan öztürkçecileri çatlatacak deyimle 'bop cümleciliği' alanında 'diva'lık mertebesine erişiyor gerçekten de. 1946'dan sonra diva, kariyerine yalnız başına devam ediyor; pop ve caz arasında gidip gelerek. Eleştirilebilir; kimi kayıtlar son derece ticaridir. Ama hatun neye elini atsa başarmakta kararlı olunca deneyecek pek söz de kalmıyor ki.
Ağdalı, 90-60-90 ebatında ses. Uçan halı olarak da düşünülebilir. Öylesine akıcı. Şarkılar da aynı kalmıyor; her keresinde Sarah'nın yeni buluşlarının 'kurbanı' oluyorlar. Rahat durmuyor, ele avuca sığmıyor. Hele yavaşlarken. Balatlar, onun için bir laboratuar sanki. Sınırları bulanmış bir hareket serbestisi içinde dolanıp duruyor balatlarda. Süslemeden de edemiyor, diline geleni.
Hayat sürüyor; Sassy'ninki de. Columbia'daki kimi 'şaibeli' (biz ona ticari diyelim kısaca) şarkıları atlayıp sadede gelelim. Jimmy Jones'un Miles Davis'i de kapsayan sekizlisi ile yaptığı kayıtlar(1950), Mercury'nin caz etiketi EmArcy'den çıkan ve Clifford Brown, Count Basie, Cannonball Adderley ve Roy Haynes gibi zatları içeren albümler şüphesiz büyük sükse yaptı caz tarihinde. Halıcı babayla çamaşırcı annenin kızı, iyi ki önceki planlarına uyup da kuaför olmamış. Sarah'da zanaatkar kanı vardı anlaşılan; ama bazı şeyleri fazla zorlamamak lazım. 'Sanatçılık' hiç de fena değil hani (Sanatçı olma-sanatçı doğma polemiğine girilmeyecek burada).
Sarah cephesinde 60'ların sonlarında pek bir hareket görülmese de 70'lerden itibaren bir nevi reenkarnasyon yaşanıyor. Alınacak son parkurdur bu artık. Bu dönemden Oscar Peterson ve Count Basie ile yaptığı Duke Ellington Songbook'un, kariyerindeki önemi su götürmez. Eklemeli: birtakım Afro-Latin ve Brezilya müzikleri de ilgi alanına giriyor şarkıcının aynı yıllarda.
1989 yılında bir Grammy geliyor, 90'da da ölüm. Bu denli basit değil ama. Hiçbir hayat bu denli basit değil. Onlarca albüm, sayısız kayıt. Sallanan koltuk, uçan halı. Balatlarla arayı açmayan, acelesiz, gevşek; tiz ve baslarla oynayarak kulvarında açık ara önde giden keskin kulak. Ella Fitzgerald'ın iddiasına göre, bugün dünyadaki en büyük şakıma yeteneğidir 'Sassy'. Hemen çarpmayan, dinleyicinin sanki biraz da içine sızmasını bekleyen bir vokal. Ne bileyim, bir 'Broken-Hearted Melody', bir 'Just Friends', bi 'Tenderly', bi 'All the Things You Are', b 'These Foolish Things', b. Hasılı say say bitmez.
Seçilmiş Diskografi
Özgün Albümler:
Sarah Vaughan with Clifford Brown (1954) PSM
How Long Has This Been Going On? (1978) PABLO
The Duke Ellington Songbook Vol 1-2 (1979) PABLO
Lover Man (1945) MUSICRAFT
At Mister Kelly's (1957) EMARCY
Toplamalar:
Complete Sarah Vaughan on Mercury Vol 1-4 (1954-1963) MERCURY
Columbia Years (1949-1953) COLUMBIA
Complete: Live in Japan (1973) MOBILE FIDELIT
Lover Man [President] (1997) PRESIDENT
The Ultimate Sarah Vaughan (1997) VERVE
MISTY
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:16 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi
Sarah Vaughan: I Can't Give You Anything But Love
En son Admin tarafından Çarş. Tem. 01, 2009 12:33 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi
Sarah Vaughan- Time After Time
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:20 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Summertime
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:21 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
My funny Valentine
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:28 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Sarah Vaughan_scat blues_1969_RARE
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:30 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Sarah Vaughan / Clear Day
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:32 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Sarah Vaughn Live "S'Wonderful" "Experience Unecessary
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:34 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
YOU'RE MINE YOU
En son Admin tarafından Paz Ara. 05, 2010 8:35 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Sometimes I'm Happy Vaughan Sarah
Sarah Vaughan (1924-1990) was well known for her vocal range, which ranged from soprano to baritone and her signature beautiful vibrato. She was musically trained from a very young age and was renowned for her talent in interpreting songs and improvising.
muzicafe :: KLASİK MÜZİK :: HAFİF MÜZİK :: ŞARKI SÖZLERİ :: MUZİCAFE SÖYLEŞİLER :: CAZ MÜZİĞİ :: EFSANE CAZ PİYANİSTLERİ :: EFSANE BAYAN VOKALİSTLER
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz